donderdag 12 juli 2012

Het druppelen van één druppel

Om opgebeurd te worden bel ik Zus4. Zij is tenslotte met man en drie de zonen naar Amerika geweest. Blijkt dat alle drie de zonen daar in Amerika oorontsteking gehad hebben. Heel erg was het, heel pijnlijk. Já, zeg ik gretig, já! Méér!

Bij een oorontsteking krijg je in Duitsland meteen antibiotica van de dokter. In Amerika ook.  Maar, zegt zij, jij kiest toch dokters die dat niet meteen doen? Wat verwacht je dán van je dokter? Nou, probeer ik, dat-ie uitlegt wat er aan de hand is. Wat een oorontsteking is. Hoe men aan een oorontsteking komt. Kan komen. En hoe men er weer af komt. 'n Beetje begrip, dat 't zo zeer doet. Dat ik geen aansteller ben dat ik me ziek heb gemeld. Een voorspelling hoe het zich waarschijnlijk oplost. Wat ik kan doen. Wat ik kan verwachten. Waar ik mij op in kan stellen. Wat ik kan verbeteren. Gewoon, het hele verhaal. Nee, dat verwacht zij niet van de dokter. Bij hun geeft de dokter antibiotica.

Nadat we Kansas en New York, de grafsteen, en de Azoren behandeld hebben, doen we nog even de oordruppels. Dat heb ik natuurlijk onmiddellijk nagezocht, toen de dokter zei dat ik zúre oordruppels kreeg. Ik moet één druppel in mijn oor druppelen. maar dat gaat niet. Nee, zegt ze, dat gaat niet.  Zij heeft er ervaring mee, want haar zonen moesten 5 druppels. 

Ga naar de buurvrouw, raadt Zus4 aan, en laat die die druppel druppelen. Dat doe je toch niet? Drie maal daags?

Geen opmerkingen: