woensdag 11 juli 2012

Station Nieuwersluis

Bij de fietstocht langs het Amsterdam Rijn Kanaal afgelopen zaterdag reden wij te Nieuwersluis over een Stationsweg. Die lag grotendeels in de weilanden. Ik vond dat 'n beetje raar. Er is daar in geen velden of wegen een spoorlijn te bekennen. Wel deed het me denken aan het voormalige treinstation in de weilanden bij Wilnis waar ik vorige zomer gedurende zeven weken bijna dagelijks langsreed, op weg naar het hospitium waar Mutti lag.

Laten die twee inderdaad samenhangen. Er waren de Haarlemmermeerspoorlijnen. Vanuit Nieuwersluis/Loenen konden de reizigers via een loopbrug over het Amsterdam Rijnkanaal naar Aalsmeer via Vinkeveen, Wilnis, Mijdrecht.  Er zijn hele websites aan deze spoorlijn gewijd. Mannen die van sporen houden verzamelen plaatjes, verhalen en kaarten.

Daar lees ik ook over de A2, gebouwd begin jaren vijftig. Toen heette die Rijksweg Amsterdam-Utrecht. Er was jarenlang een gelijkvloerse kruising met deze spoorlijn, want een viaduct was te duur. Er kwamen spoorbomen. In 1969 zag het er even naar uit dat er een viaduct zou komen, maar door het vervallen van het steenkolenvervoer ging dat niet door. Het goederenvervoer werd beperkt tot één goederenpaar: 's ochtends om 11.15 uur vanuit Nieuwersluis naar Vinkeveen en rond de middag weer terug. Bij grote verkeersdrukte of slecht zicht kon het uren duren voor de trein toestemming kreeg om over te steken.

Over het Amsterdam-Rijnkanaal is trouwens ook veel geschreven. Dat stamt uit 1892 en is een uitbouwsel van het 'Merwedekanaal'. Hier bij mij op de hoek met de Zeeburgerdijk heet de straat inderdaad Merwedekanaal, wat ik nooit begreep.

Geen opmerkingen: