vrijdag 17 februari 2017

Amandla

Drie avonden heb ik over de film gedaan: Long walk to freedom, over het leven van Nelson Mandela. Naar zijn eigen autobiografie. Het is een film uit 2013, het jaar dat Mandela ook overleed, onlangs vertoond bij de VARA. Het was in de roerige jaren tachtig dat hij vrij kwam. Ik weet het nog goed. Al die gevechten, jarenlang. Dat je denkt: dit komt nooit meer goed. Net als je dat nu over Syrie, Irak, Turkije en de USA denkt. Dat het allemaal zo desastreus is dat het de hele wereld in oorlog en verderf kan storten.

Het is een mooie film dat in die ruim tweeënhalf uur dat-ie duurt natuurlijk niet allen laagten en diepten van zo'n leven kan laten zien, maar toch van begin tot einde blijft boeien. Voor meer gelaagdheid moet je waarschijnlijk zijn autobiografie lezen.

Doet me steeds denken aan: Wanneer was ook alweer wat? Waar was ik toen? Hoe keek ik naar dat nieuws op tv?

Geen opmerkingen: