zondag 5 maart 2017

Lezen

Bij de post ligt het fotoboek Lezen van fotograaf Steve McCurry. Ik heb het ter recensie aangevraagd omdat ik een van de foto's wil gebruiken voor bij mijn column. McCurry heeft zich laten inspireren door het fotoboek On Reading door André Kertesz uit de jaren zeventig. Dat boek heb ik ook gehad, ik weet eigenlijk niet of het door de decennia heen alle opruimwoedes heeft doorstaan. Daarvoor moet de bibliotheek eerst weer heringericht. Maar alle dozen zijn uitgepakt, daarover later meer, en het ordnen kan beginnen.

Het is een gewéldig boek. Overal in de wereld, hoe arm ook, zitten mensen te lezen. Je weet natuurlijk niet wat ze lezen, maar er is die concentratie op iets wat zij individueel, prachtig vinden. Waar zij blij van worden, inspiratie uit halen. De uitgeverij biedt er maar zes aan om voor publicatie te gebruiken, en uit die zes kies ik deze. Wat zegt deze ene foto, want het is vooral de verzameling die overtuigt. Deze toont de mens aan het werk, ook al is het werk schilderijen verkopen vanuit een Mini, en de escape uit de werk-werkelijkheid: met een boek.

Geen opmerkingen: